Yem Yayın’ın, mimari eskiz, çizim, resim yapmak için hem eskiz defteri hem de not defteri olarak kullanılabilen “Halkalar” adlı yeni defter dizisinin kapaklarında Mimar ve Çizer Deniz Dokgöz’ün çizdiği “Halkalar” adlı mimari eskizleri yer alıyor.
YEM Yayın’ın “Halkalar” adlı yeni defter dizisi, mimari eskiz, çizim, resim yapmak için uygun kağıt ve cilt tipi seçilerek hazırlandı. Hem eskiz defteri hem de not defteri olarak kullanılabilen defterler cebinizde, çantanızda taşıyabileceğiniz boyutta tasarlandı. Böylece masa başında, seyahatte, doğa gezisinde ya da şehrin sokaklarını keşfederken karakalem, suluboya, pastel boya vb. çizim gereciyle perspektifleri, planları, kesit ve görünüşleri kaydedebileceksiniz. “Söz uçar yazı kalır” diyerek notlarınızı aktarabileceksiniz.
“Halkalar” defter dizisinin kapaklarında Mimar ve Çizer Deniz Dokgöz’ün, aynı teknik yöntem ve yaklaşımla çizdiği “Halkalar” adlı mimari eskizleri yer alıyor. Akademisyen ve çizer olarak yaptığı çalışmalarda uzun yıllardır “Mimari eskiz nasıl yapılır? Perspektif nasıl çizilir? Üçboyutlu görünüm nasıl elde edilir?” gibi sorulara yanıt veren Dokgöz; Halkalar Defter dizisinde İstanbul Kız Kulesi, İzmir Tarihi Asansör, İstanbul Galata Kulesi, Ankara Birinci TBMM Binası ve Antalya Yivli Minare’yi kendine özgü yorumuyla renkli eskizlerle veriyor.
Dokgöz, defterin arka kapağında mimari eskize ilişkin şunları söylüyor:
“Eskiz, sonuç ürüne bağ(ım)lı olmaksızın arayışın kavranması adına öne çıkan bir çizgi eylemidir. Eskiz her şeyden önce çizgidir fakat her çizgi eskiz değildir. Tasarımcının kendini ifade etme biçimi, imzasıdır. Eskiz, yapılı ve doğal çevreyi anlamanın bir yolu, silinmeyen zamanın kesitini sunan çizgiyle düşünme, bir nevi çizgiyle not tutma eylemidir…”
“Eskiz, hangi tasarım aracı kullanılırsa kullanılsın görsel düşünme yollarının geçerliliğini koruması üzerine temellenmektedir. Farklı bir grafik, görsel düşünme yolunun gelişimi eskizin niteliğini değiştirecek ve evriminin bir sonraki adımı olabilecek potansiyeli bünyesinde barındırmaktadır…”
“Eskiz yapma olgusunu resim, illüstrasyon, karikatür, grafik tasarım gibi diğer çizgi odaklı üretimlerden farklı kılan ve belirleyici olan unsur hızdır. Eskiz yapısı ve doğası gereği hızlı üretilmelidir. Bu hızlı üretim, eskizin öznel kurgusunun en önemli parçasıdır…”
“Eskizin en önemli işlevlerinden biri görsel düşünme yönteminin soyut ortamdaki varlığını görsel anlatımlarla somut ortama taşımasıdır. Akılda üretilen bilgi ve var olan birikimlerin yansımasıyla oluşan bu işleyiş görsel düşünme ve görsel anlatım arasındaki döngüsel bir bağı ifade eder…”
“Eskiz, gücünü yapıldığı sıradaki rahatlığından ve yapıldıktan sonraki vazgeçilebilirliğinden alır. Tasarımcının yapmış olduğu herhangi bir arayış onun için vazgeçilmesi son derece sıradan olabilen bir durumdur. Eskizin öznel bir kurgu olmasının ve ilk iletişiminin tasarımcısı ile gerçekleşmesinin temel nedeni bu vazgeçiştir…”