PROJE RAPORU
Cihat Burak, mimarlık, resim, seramik ve edebiyat ile ilgilenmiştir. Bunlar arasında resmin daha fazla ön plana çıktığı kabul edilse de aslında bu üretimlerinin birbirinin devamı olduğu, birbirini tamamladığı da görülmektedir. Örneğin bir resminde başladığı bir konuya başka bir öyküsünde rastlanabilir.
Burak hakkında yazılanlara ve kendi cümlelerine bakıldığında onu tanımlayacak en önemli şeylerden birinin onun önemli bir gözlemci olduğu görülmektedir. Sürekli olarak çevresinde olan biten şeyleri gözlemler, çizer, kaydeder ve bunlar üzerine yazılı ya da görsel olarak söz söyler. Fakat bu gözlem objektif bir gözlem değildir. Burak, sanatçının üretimlerine dahil olduğunu, yaptığı resimlerle kişisel bağlantısı olduğunu açıkça belirtir.
Burak’ın ilgilendiği konular içinde yaşadığı zamanı etkileyen bir çok toplumsal katmana dair oldukça çeşitli bir alana yayılır. Bu konular, politik meselelerden, rüyalar ve hayallere, mekanlar, meyhanelerden, mezarlıklara, figürler kedilerden, çalgıcılara kadar uzanır.
Burak, eserlerinde tamamen hayattan alınmış konuları seçtiğini ve hiçbir zaman non-figüratif çalışmadığını vurgular.
Bu bağlamda tasarımımız, Burak’ın yaşamı boyunca ürettiği görsel ve metinsel ifadelerinden alınmış figürlerden ve sözel ifadelerden oluşan bir kolaj ile oluşur. Bu kolaj, kendi başına, bütünsel olarak bir anlam taşıyan bir tür resim ya da rölyef değildir. Bunun yerine izleyicinin kolaj içerisindeki parçalar arasında kuracağı bağlantılarla her seferinde yeniden şekillenen ve Burak’ın anlatılarını tekrar tekrar yeni bir şekilde üretmeye devam edecek bir tür araçtır. Bu anlamda ziyaretçi, kendini Burak’ın yerine koyarak bir tür gözlemciye dönüşür.
Rölyef yüzey üzerine yerleştirilmiş farklı açılarda duran ve rüzgar ile dönerek yön değiştiren renkli camlardan rölyef yüzeye düşen renkli ışıklar yüzeydeki kolajın farklı parçalarını adeta işaretleyerek çevrenin etkilerini gözlemin bir parçası haline getiriri ve ziyaretçinin her seferinde yeni bir ilişkiler ağı ile karşılaşmasına, yeni ilişkiler kurarak yeni bir hikaye yazmasına yardımcı olur.
Bu yüzeyin üretilme yönteminin Burak’ın seramik çalışmalarını hatırlatmak açısından da bir önemi vardır.
Kolajın içerisinde Burak’ın anlatılarından, hikayelerinden ipuçları bulunacak ve bu hikayeler gündelik hayatla birleşerek yaşama katılacaktır. Kuşlar rölyefin çukurlarından su içecek, kediler onların peşine düşecek ve mezarlıkta ölüm ve yaşam bir arada olmaya devam edecektir.