Fatma Yaman ve Rüveyda Özkan tarafından "Çuhadaroğlu 2024 Yılı Öğrenci Proje Yarışması" için tasarlanan proje önerisi.
KÖSTEBEK
Uzunçarşı ve Mahkeme Çarşısının kesişiminde yer alan Taşhan, modernleşmenin yeni ticaret mekanı olarak geleneksel yaşam dünyasını bağlamsal, biçimsel ve anlamsal olarak dönüştürme görevi görmüştür. Sivas’ta 19. yüzyılın batılılaşma reformlarından 2000’lerin neoliberal politikalarına değin Taşhan ve yakın çevresi, mekansal katman olarak gündelik yaşamın ve zaman-mekan kurgularının başrol oyuncusu haline gelmiştir. Kent mekanının devinim halindeki inşa süreci içerisinde bu başat oyuncunun etrafında, tıpkı bir köstebeğin toprak yüzeyinde açtığı boşluklar gibi, yıkım-yeniden inşa üzerinden devam eden delikli mekansal katmanlar oluşturulmuştur. Taşhan sabit bir nüve olarak yakın çevresindeki pratiklerin kendi üzerindeki yansımalarını yalnızlaşma, tenhalaşma ve ıssızlaşma olarak karşılamıştır. Özellikle Taşhan’ın doğrudan kent arterlerine açılmayan kuzey ve batı cepheleri binalar arasında kalarak kararsız boşluklar haline dönüşmüştür. Buradan yola çıkarak, Taşhan’ın batı yönündeki bitişik alan Taşhan-inşa-yıkım arasındaki oyunu dengelemek ve sıkıştığı delikli mekansal katmanı açığa vurmak amacıyla OYUN İÇİN[DE] bir kent mekanı olarak tasarlanmıştır. Yeni tasarım önerisinin çıkış noktası, köstebek olarak belirlenmiştir. Köstebek, bir kentsel sahne olarak Taşhan’ın bağlamsal katmanlarına vurgu yaparken aynı zamanda, yeni tasarım önerisinin temel oluşturucu bileşeninin biçimsel-imgesel içeriğini de işaretlemektedir. Böylece, yeni tasarım önerisinde alanın bütünlüğünü organize eden mekansal derinlik kazanmış iki adet dairesel formdan oluşan Köstebek eklenmiştir. Köstebeğin delikli yapısı, iç-dış arasındaki geçirimliliği ve akışkanlığı sağlamaktadır. Yanısıra, oyunun eğlenme ve öğrenmeye dayanan altyapısı ile köstebeklerin dokunarak görme yetilerinin birleşimi Köstebek içindeki etkinlikleri karakterize etmek için kullanılmıştır. Buna göre, dokunma, tırmanma gibi doğrudan fiziksel ve duyusal deneyimlere dayanan oyun araçları Köstebek içine konumlandırılmıştır. Köstebeğin etkinliğini tamamlayacak şekilde, alana delikli bir perde yerleştirilmiştir. Bu, hem Taşhan’ın batı cephesiyle alan arasındaki geçirgenliği sağlamak hem de kent içindeki farklı karşılaşmalara, oyalanmalara, dağılma ve toplanmalara olanak sağlamak üzere tasarlanmıştır. Sonuçta, yeni tasarım önerisiyle Taşhan’ın batı yönündeki bitişik alan, biçimlendirici, canlandırıcı, katılımcı, yaratıcı ve özgürleştirici yeni bir OYUN İÇİN[DE] kent mekanına dönüştürülürken diğer yandan da aynı alan, her yaşta kentli için kurallı ya da kuralsız, kendiliğinden gelişen bir etkinlik alanına evrilmiştir.