PROJE RAPORU
KURGUYA BAŞLARKEN
İnsan yaratıldığından beri yaşamını sürdürebilmesi için bazı temel faktörlere ihtiyaç duyar. Bu faktörlerden biri de barınma ihtiyacıdır. Geri kalan diğer tüm ihtiyaçlarını bu “barınma” yerinde gerçekleştirmek için çaba gösterir. Anne karnında başlayan bu serüven, mağaralarda devam eder.
Mağarada duyar, mağarada dokunur, görür ve mağarada duyumsar. İnsanoğlunun mağarada attığı bu ilk adımlar zamanla gelişir. Taş ve mağaralar yetersiz gelmeye başlar. İnsanoğlunun mağarada kazandığı duyma, görme ve işitme yetileri merak duygusunu tetikler ve bu duygu sayesinde de yerin altını kazmaya başlar. Neolitik çağa tekabül eden bu buluşların en büyüklerinden biri de mermerin keşfi ve kullanımıdır. İnsanoğlu mermeri keşfettikten sonra barınma ihtiyacını mermerlerden yapmaya başlar. Temelini mağaralarda attığı bu yetiler sayesinde insan önce mermeri daha sonra diğer yapı malzemelerini keşfeder. Mermeri ve diğer birçok keşfi gün yüzüne çıkaran bu yetilerimizin kaynağı olan mağarayı, projemizde mermer kullanarak çağdaş bir şekilde oluşturmak istedik.
DUYUMSATMAK ve KURGU
Mekanı kurgularken ilk amacımız fuar ziyaretçilerinin ilgisini çekebilmekti. Bu sebeple insanın en güçlü duyularından biri olan görme duyusu üzerine gittik. Yüksekliği maksimum bir şekilde kullanarak fuar alanının her yerinden görülebilen, tavana monteli onxy mermeler bu görsel farkındalığı ve dikkati üzerine çekmekteki görevi üstlendi. Bize sunulan üç cepheli alanı en iyi şekilde değerlendirmek için tüm cephelere giriş ve çıkışlar verdik. Bu sayede ziyaretçilerin stant alanını ziyaret etmesi kolay ve akıcı bir şekilde gerçekleşecek. Yarışmanın temasından yola çıkarak bu giriş ve çıkış alanlarında duyumsatmak üzerine mağara alegorisinden yola çıkarak formlar geliştirdik ve ziyaretçiyi daha girişte tüm duyu organlarını kullanabileceği bir alan oluşturduk. Alanın geri kalan kısımlarında teknolojiden faydalanarak oluşturduğumuz sergi alanı ve VR alanı bulunuyor. Sergi alanını oluştururken görme ve duyma duyuları üzerinden yola çıkarak, her mermere bir ses verdik. Bu sesler yüzeyde asılı duran mermerlerin altındaki kulaklık ile dinlenebilecek ve bu sesler sayesinde, “somut” farklı karakterlere ve dokulara sahip olan mermerler ruhunu, “soyut” alana sesler sayesinde taşıyabilecek ve çok katmanlı bir karakter yapısına sahip olacak. Vr alanında ise ziyaretçi, görme duyusunu maksimum bir şekilde kullanacak ve sonrasında sergi alanında mermerlere “dokunarak” ve “dinleyerek” duyumsal bir hazza eşlik edecektir.