Majaz

Sahand Hesamiyan'ın Buşra Tunç ile yürüteceği ortak çalışma sonucu şekillenecek olan mekana özgü yerleştirme 13 Eylül- 30 Kasım tarihleri arasında BLOK art space‘in Büyük Valide Han’da bulunan 53 numaralı proje alanında ziyarete açık olacak.

MAJAZ adlı sergi ile İranlı sanatçı Sahand Hesamiyan, BLOK art space‘in Büyük Valide Han’da bulunan 53 numaralı proje alanı için sanatçı Buşra Tunç ile ortak bir çalışma gerçekleştirerek mekâna özgü bir yerleştirme yapıyor. Majaz sergisinin bir ayağını oluşturan bu yerleşmenin oluşum süreci, detayları ve planlarından ilhamla üretilen sanatçının diğer eserleri ise BLOK art space‘in Çukurcuma mekânında eş zamanlı olarak sergilenecek. İki mekanı birbirine bağlayan İranlı sanatçı “mecazi” anlamına gelen farsça kelime majaz ile bilinmeyen ve metaforik olanlar ile görülen ve deneyimlenebilen arasında bir denge kurmayı amaçlıyor. Çalışmalarında özellikle İslam mimarisinin geometrik özelliklerine vurgu yapan sanatçı, Büyük Valide Han mimarisinin zaman içerisinde geçirdiği değişimi ışık üzerinden yorumlayarak izleyicilere bir deneyim alanı da yaratmaya çalışacak. Işığın İslam mimarisinde bir süsleme tekniği olmasına da vurgu yapan sanatçı, mukarnas (muqarnas) adı verilen geleneksel geometrik mimari işçiliğini temsilen üreteceği yerleştirmenin özellikle gölge, ışık ve form detaylarında sanatçı Buşra Tunç ile ortak bir araştırma ve çalışma sürecine girecek.

Majaz proje sergisi 13 Eylül – 30 Kasım tarihleri arasında BLOK art space Büyük Valide Han ve BLOK art space Çukurcuma mekânlarında gezilebilecek. Sahand Hesamiyan Majaz’ı şöyle betimliyor:

Farsçada hem mecazi hem de gerçekdışı anlamına gelen Majaz, açıklanamayan bir deneyimi ifade eder. İşte böyle bir deneyim Büyük Valide Han’a girildiğinde de hissedilir. Bu, görünmez bir olgunun deneyimidir. Bu mekana ilk adım attığım an pencerelerden giren ışık beni etkilemişti; ışık alanda büyüleyici bir dinamik etki yaratıyordu. Ustalıkla uygulanan ışık içeriyi aydınlatmanın ötesinde mekânsal niteliği de zenginleştirir. Bu çok yönlülük İslami mimarinin tarih boyunca önemli bir unsuru olmuştur. İslami mimaride ışık süslemenin bir parçasıdır. Mimari faktörlerin kullanılmasıyla dışarıda görünmez olan ışık, içeride değişim göstererek büyüleyici, canlı ve somut bir deneyime dönüşür. Işığı mimarı anlamda kullanıyorum ve mekanın niteliğini geliştiriyorum. Sergiye adını veren heykel geleneksel mukarnas (petek şeklinde mimari süsleme) formlarını kullanarak ışımayla oynuyor. Büyük boyutlu yapısal çabalarla bütün alanı kapsamaktan kaçınan Majaz, mekanda yeni bir doruk noktası yaratıyor. Majaz üstün ve eksiksiz bir dünyayı, bir ütopyayı temsil ediyor.

Etiketler

Bir yanıt yazın