Atelier Rene Knip tarafından Amsterdam Metrosu için tasarlanan tabelalar tipografisiyle dikkat çekiyor.
Hollandalı tasarım stüdyosu Atelier Rene Knip’in kurucusu tipograf Rene Knip, tasarladığı yazı tiplerini ahşapta oyarak, demirde lehimleyerek veya seramik karolar üzerine boyayarak yaşatıyor. Ortaya çıkan ürünler, heykel ile iki boyut arasında bir yere tekabül ettiğinden çalışmalarına “2,5 boyutlu” ismini veriyor.
Rene Krip, birkaç yıl önce Amsterdam Metrosu’nun doğu ucunda 10 istasyonda yön tabelası modernizasyonu için görevlendirilmiş, yaptığı tasarımlar bu senenin başında yerlerine yerleştirilmiş.
İstasyonların mevcuttaki yol bulma sistemi, sans serif, steril, kişiselleşmemiş, net ve okunaklıydı. Knip ve ekibin işi Amsterdam Metrosu’nun duvarlarını ve tavanlarını kaplayan parlak ve beyaz seramik karoların üzerine yazılar hazırlayarak, yön tabelalarını daha sıcak ve dokunaklı kılmaktı.
Bu seramikler, Knip’ın küçük ve büyük harflerini konumlandıracağı bir ızgara görevi görmüş. Tasarımcılar 10×30 santimetre karoları bir masaya yerleştirip her bir karonun boyanması gereken yerlerine elle çizilmiş şablonlar yerleştirmişler. Karoları grafik unsurlara göre kodlamışlar – tam boyalı karoya bir numara, yarım boyalı karoya başka bir numara, dairesel formda olan karoya başka bir numara – böylece 20.000 adet seramik karo kiraz kırmızısına boyanmış.
Harfler; birleşim yerleri, yuvarlatılmış köşeleri, kusurlu boyamalarıyla insan elinden çıktığını belli ediyor. Tasarımcı, “Yakından bakarsanız fırça darbelerini görebilirsiniz,” diyor.
Öncelerde avukat olmak isteyen tasarımcı, gerçek tutkusunun sanat olduğunu anlayınca yazı yazma ve hat sanatına merak sarmış; fakat bu sanat onu, tipik ve geleneksel bir tasarıma yönlendirmiş. Knip, geleneksel tipografinin kendisi için uygun olmadığını fark edince daha eğlenceli bir yaklaşımla işine yön vermiş.
Knip için en önemlisi, yazı karakterlerinin, tasarlarımcının onu nasıl kullanacağına dair açık fikirli olmasını gerektirmesi.