Trace Architecture Office tarihi bir akademinin içinde "mekansal deneyimler" içeren bir kitapçı tasarladı.
Trace Architecture Office, Çin’in Yunnan kentindeki tarihi bir binayı, Weishan Chongzheng Akademisi Kitapevi’ne ev sahipliği yapacak şekilde onarıp yeniledi.
Mimarlık ofisi, “Renkli resimler, yazıtlar ve farklı dönemlere ait taş oymaları gibi zengin tarihi bilgileri mümkün olan en üst düzeyde korumak için ‘güvenlik, geri dönüştürülebilirlik ve ayırt edilebilirlik’ olmak üzere üç ilke belirledik,” diyor.
Hem yerli halkı hem de turistleri eski şehre çekmek için bir “katalizör” olması amacıyla restore edilen bina, orijinal ahşap ve oyma taş yapının büyük bölümünü bünyesinde barındırıyor.
TAO, arsanın doğu ucunda 1980’lerden kalma iki idari binayı, altında bir oditoryum ve gömülü bir kitapçı bulunan yükseltilmiş bir beton hacimle değiştirerek ve yeni bir sokak cephesi oluşturmak için zeminden tavana uzanan camla sarmış.
Ofis, mevcut yapıyla daha iyi bağlantı kurabilmek için akademinin tarihi avlu düzenini uyarlayarak iki “kitap galerisi” eklemiş.
Avlunun karşısında birbirine bakan bu ince çelik hacimler metal örgü perdelerle kaplanmış. Kenarlarında, uzun, basamaklı banklar okuma ve performanslar için açık bir alana bakan oturma alanları oluşturulmuş.
Kitap galerilerinin metal yapıları, hem mevcut yapıya çarpıcı bir modern kontrast sağlayacak hem de istenildiğinde hafif ve kolayca sökülebilecek şekilde tasarlanmış.
“Kitap galerisi sadece akademinin iç mekansal düzenini yeniden bölmekle kalmıyor, aynı zamanda farklı avluları, ana salonu, kanat odalarını ve yan odaları yeniden birbirine bağlıyor.”
Orijinal avlunun çevresinde, akademinin eski mekanları kafe, okuma odası, küçük sergi alanı ve tuvalet olarak yeniden işlevlendirilmiş.
TAO, bu mekanlarda akademinin ahşap ve taş yapısını fon olarak korumuş, bunu koyu renkli ahşaptan yeni mobilyalarla tamamlamış.
Weishan’ın ılıman iklimi, mekanlar arasındaki bölmelerin açık bırakılabilmesini sağlayarak yeni, eski, iç ve dış mekanlar arasında kesintisiz geçişlere olanak sağlıyor.
Zhong, “Akademide yürürken, kitap galerileri ve tarihi binalar arasında mekik dokurken, her adımda manzara değişiyor,” diye bahsediyor ve ekliyor:
“Bu, mekânsal deneyimlerle dolu bir Çin bahçesini ziyaret etmek ve antik ve modern zamanlar arasında yolculuk yapmak gibi.”