Urban Tank oluşumunun İzmir’de yaptığı en son çalışma olan mobil uygulama KAYBOLUŞ, mimarlık, teknoloji ve sanatsal yaklaşımların kesişiminde, kentsel ölçekte yürüme üzerinden alternatif bir deneyim sunuyor.
Mobil uygulama bir yandan İzmir’in tarihi odaklarından Kemeraltı bölgesini sokak sokak keşfederken diğer yandan kentte gündelik yaşam, zaman, mekân ve aidiyet üzerine yeni sorular sordurmakta. Kullanıcının kendisini bir dedektif öyküsünün kahramanlarından biri gibi hissettiği bu çalışma, kurmaca hikâye ve fiziksel gerçeklik arasındaki çizgileri bulanıklaştırarak, kullanıcıların geçmiş, şimdi ve kurgusal gelecekte bir dizi anlatılar ile kamusal alanda kaybolduğu ve kaybolurken de keşfettiği bir deneyime dönüşmekte.
Trans-disipliner yaklaşımı, sahadan beslenen ve kolektif ilerleyen üretim süreci üzerinden şekillenen proje, iz bırakmadan kaybolan insanlara değinirken bir yandan da kentin kaybolan katmanlarına referans veriyor. Yöntemi, kentsel bağlam ve kurmaca bir öykünün kesişimi üzerine kurulu Kayboluş, gerçeklik ve kurgunun sınırlarının bulanıklaştığı, birbiri içine geçtiği bir mecra sunuyor. Bu mecrayı oluştururken de araştırma odaklı bir süreç izliyor ve sonuç ürün Kemeraltı’nda yapılan saha araştırmaları üzerinden şekilleniyor. Süreç, Budapeşte merkezli sanat ve teknoloji odaklı çalışan Meetlab ve kentsel kamusal mekanlarda insan odakları yaklaşımları hedef alan UrbanTank öncülüğünde, kendi işlerinde uzman olan yapımcılar tarafından gerçekleştirildi.
Andrei adındaki bir karakter üzerinden şekillenmekte. Karakter, kaybolan insanlar hakkındaki bilgi arar ve onları bulmaya çabalar. Neden kaybolduklarını ya da nasıl kayboldukları hakkında cevap bulmaya çalışır. Bu anlamda mobil uygulama, gündelik hayatın hızlı akışında yüzeysel deneyimlediğimiz Kemeraltı’na, hem karakterin perspektifinden bakmak hem de hikâye örgüsü üzerinden anlamaya çalışmak için iyi bir fırsat sunmakta. Bir arada, ardışık ya da tekil mekanların sunduğu deneyimler burada devreye giriyor. Kenti deneyimlemede ve anlatıda yepyeni kombinasyonlar sunuyor.
Sunulan hikâye aslında salt fiziksel mekanın ve kurgusal deneyim katmanlarından ibaret değil. Hikâye, diğer bir anlamda kentsel bir rehbere dönüşüyor ve yerele aktardığı tarihsel ve kültürel bilgilerle Kemeraltı’nı farklı bir açıdan okumak için bir fırsat tanıyor. Kemeraltı bu kapsamda derin anlamlar sunan birçok noktaya sahip.
Projenin ürünü açık dünya video oyunu deneyimi niteliğinde. Deneyimleme biçiminiz ve deneyim süresi size bağlı. Kurgusal katman, bu projede lineer bir öykü üzerinden şekillenmiyor. Yani deneyimlerinizde sınırlayıcı bir etken değil; aksine kullanıcılar, belirli mekanların dahil olduğu hikâyelerin parçalarını kendileri yönetebiliyorlar. Belirli bir rota ve hikâyesi olmayan sokak deneyimindeki mekanlar, kullanıcıların bireysel hikâyelerinin ortak bir paydada buluştuğu noktalar olarak ortaya konuluyor. Tek koşul, Kemeraltı’nda bulunmak.
Çıkan uygulama GPS ve konum detektörü kullanan mevcut uygulamadan faydalanılmış. Uygulamanın nasıl kullanılabileceği aslında çok basit. Mobil uygulamayı, aşağıdaki adımları takip ederek indirebilir ve deneyimleyebilirsiniz:
Ekip, proje süresince Kemeraltı’nın tüm sokaklarında neredeyse 16 kez gezdi. Sizlere ise kulaklıkla deneyimlemek kalıyor. Hikâyeyi istediğiniz zaman tekrarlayabilirsiniz. Belki de dikkatinizi çeken yerlere ikinci kez geleceksiniz. İlgilenenler için uygulama her zaman açık olacak.