Mimarlık eleştirmeni Michael Kimmelman, bu yılın en çok konuşulan mimarı Alejandro Aravena'nın mimarlık felsefesini yazdı.
Fotoğraf: Anthony Cotsifas
New York Times’da bugün Michael Kimmelman’ın köşesinde yayınlanan yazı, 2016 Pritzker Ödülü sahibi, aynı zamanda 15. Venedik Mimarlık Bienali’nin küratörü Şilili mimar Alejandro Aravena’ya ayrılmıştı. Aravena’nın ve ekibi Elemental’ın mimarlık felsefesini ele alan Kimmelman, mimarın çalışmalarını yerinde inceleyerek yapıların öykülerini kendisinden dinleme fırsatı bulmuş.
Yazısında, sohbet sırasında Aravena’nın mimarlığa bakış açısıyla ilgili yakaladığı dipnotları belirten Kimmlemann, “mimarlar kendilerini sanatsal özgürlük adı altında bağlam dışı bıraktı” diyen Aravena’nın mimarlık ve estetiğe değil; işbirlikleri, ekonomi, malzemeler, rakamlar gibi pratik meselelere yönlendiğini, bunların mimarda merak uyandıran noktalar olduğunu ifade ediyor.
Half House projesi
Aravena’nın yapılarını gezerek hikayelerini mimardan dinleyen Kimmelman, aynı zamanda kullanıcıların görüşlerine de yazısında yer veriyor. Santiago’da düşük gelirli vatandaşlar için bir sosyal konut projesi olan Villa Verde’yi ziyaret eden Kimmelman, Elemental’ın geliştirdiği “half house” tipolojisini kullanıcıların deneyimleriyle anlatıyor. Elemental’ın yalnızca evlerin yarısını inşa ettiği, ilerleyen zamanlarda ev sahiplerinin kendi istekleri ve bütçeleri doğrultusunda diğer yarısını inşa edebileceği bu tipoloji hakkındaki görüşlerini ev sahiplerinden biri şöyle anlatıyor: “Hayalimiz hep bir ev sahibi olmaktı. Önceleri bir evin yarısını kullanmak bizi rahatsız hissettirdi, başka mimarlar tarafından hazırlanmış daha geleneksel konut projeleri de vardı. Ama 3 çocuğumuzun da kendi odası var, sıcak suyumuz var ve evin diğer yarısını inşa edebilmek için gerekli tasarrufu yapabildik.”
Yazının tamamını buradan okuyabilirsiniz