Wang Shu ve Lu Wenyu, Çin'de yer alan Wencun Köyü için ilhamını geleneksel mimari ve yerel malzemelerden alan bir yenileme projesi hazırladılar.
Wang Shu ve Lu Wenyu Çin’in köylerinde, ülke kentleşmiş yeni bir çağa ilerlerken, kırsal kesimin yaşadığı gerilemeyi belgeledikleri, uzun yıllar süren bir çalışma yürütmüş. Onlara göre bu köyler yaşamın ve yok olmaya yüz tutmuş geleneksel mimarinin son kalesi.
Wang ve Lu, geçmişi yeniden inşa etmeden mevcut değerleri korumaya çalışıyorlar. Bu anlayışla, Hangzhou merkezli ofisleri Amateur Architecture Studio’da bu alanları tekrar canlandıracak, geleneksel formları temel alan yapılar tasarlamışlar. Belki de bu yolla yeni nesili kentlerden kırsal bölgelere çekmeleri bile mümkün olabilir.
Ekibin ilk büyük kırsal müdahalesi, Zhejiang bölgesinde, yaklaşık 1.800 konuttan oluşan Wencun’da hayata geçirilmiş. Lu’ya göre köyün yarısı eski yapılardan oluşurken diğer yarısında ise çirkin ve büyük olan yeni yapılar bulunuyormuş. Ekip 2012’de Wencun sakinleriyle görüşmeye başladığında, daha yeni ve büyük konutların daha iyi olduğu, geleneksel avluların kapalı mekanlara dönüştürülerek kullanıldığında mekan kazancının sağlandığı gibi görüşlerin genele hakim olduğunu söylüyor. Lu: “Gerçek arzuları tüm eski yapıları yıkmaktı.”
Ekip köyün batı yakasına yapılacak ekleme için tasarladıkları 14 adet, 3 veya 4 katlı konutlarda, bambu, toprak ve doğal taş ile yapılan eski yapılarla aynı mimari dili kullanmış. Bu yapıların hepsi yerel malzemelerle, geleneksel usülde ama sınırlı da olsa modernist duyguyu yakalayan bir anlayışla inşa edilmiş. Konutlar, eskiye gönderme yapan tapınma alanları, çiftlik malzemeleri için depo, atölye, oturma odası gibi bölümler içeriyor.
Wang ve Lu, yeni yapıları köyün diğer bölümüne entegre etmek için farklı bir yöntem deneyerek köy sakinleriyle birlikte çalışmış. Ev sahipleri, köyün daha eski bölümlerinde bir zamanlar kendilerinin inşa ettikleri konutlarını yenilemek ve hatta yeniden inşa etmek amacıyla, Amateur Architecture Studio’nun tasarımlarını sahiplenmiş. Böylece, yeni yapılan köprüler, ortak alanlar ve hatta bir okul Wencun’da estetik algının güçlenmesini sağlamış.
Yeni konutların 18’i köylülerce kullanılırken, 12’si turizmi geliştirmek amacıyla ziyaretçilere açılmış. Ancak, tasarımcıların yola çıkış amacı, Wencun’un kimliğini korumasına yardımcı olmak. Lu bu amacı; “Önemli olan oluşumun bir tema parkına dönüşmemesi.” diye ifade ediyor.
Ekip, bu müdahalenin benzer durumdaki diğer köylere model olmasını umuyor ve ancak projenin basitçe kopyalanamayacağını savunuyor: “En kritik nokta Çin’in kırsal kültürünü, zengin çeşitliliğini korumanın yolunu bulmak. Bu iş epeyce karmaşıktır.”