MİMARİ RAPOR
İstanbul’un en eski yerleşimlerinden biri olan Bakırköy, yetiştirdiği sanatçılarla ve sanata verdiği katkıyla ön plana çıkmaktaydı. Günümüzde sanat yerini ticaret ve yoğunluğa bırakmıştır.
Cumhuriyet Meydanı’ndan başlayan ve sahile kadar ulaşan yaya aksı yer yer araç yolları ile kesintiye uğramaktadır. Kent ölçeğinde bu aksın araç yollarından arındırılması ve yayalaştırılması amaçlanmıştır. Cumhuriyet Meydanı’ndan sahile kadar olan aksta bulunan büfeler ve kent mobilyaları düzensizliği bölgede bir karmaşa yaratmaktadır. Ayrıca kamusal alan olması gereken bu alanlar ticaretle işlevlendirilmiş bölge halkının kullanımı kısıtlandırdığı görülmüştür. Zemin kaplaması yer yer yükselerek kent mobilyasına ve büfelere dönüşerek kamusal alan kavramı tekrar yorumlanmış, Cumhuriyet Meydanı ile sahil arasında devam ettirilmiştir.
Etkinlik noktası tasarımı, yanında bulunan Aya Yorgi Rum Kilisesi’ne saygılı bir yaklaşım içerisinde ve yan parselde bulunan bina ile uyum içerisinde olmalıydı. Bu analiz doğrultusunda Aya Yorgi Rum Kilisesi’nden yan parseldeki binaya doğru yükselen bir strüktür tasarlandı. Bu strüktür dikeyde ve yatayda gridal bir sistemden oluşturulmuştur. Mevcut durumda bulunan çay bahçesi gridal aks ve hali hazırda bulunan ağaçlar kullanılarak kamusal meydan olarak tasarlanmıştır. Meydan ve Surp Asdvadzadzin Ermeni Kilisesi arasında kalan yaya aksı Ebuzziya Caddesi ve Etkinlik Noktası alanındaki merdivenden sonra kesintiye uğramaktaydı. Bu aksın alanda Sanat Sokak’ı da oluşturularak Mor Sümbül Sokak’a ulaşım sağlaması hedeflenmiştir. Sanat Sokağı yan parselde bulunan binaların bu sokağa bakan zemin katları yeniden işlevlendirilerek sanat atölyelerine ayrılmıştır. Günümüzde Bakırköy’ün sanat ile ilişkisi geri planda kaldığı için bu atölyelere Bakırköy’den yetişen değerli sanatçıların isimleri verilerek sanatı ve sanatçıları ön plana çıkarmak hedeflenmiştir.
Cumhuriyet Meydanı’ndan sahile doğru yüründüğünde göze çarpan karmaşıklık; Aya Yorgi ve Surp Asdvadzadzin Kiliseleri’nin olduğu bölgede yerini sadeliğe bırakmaktaydı. Bu gözlemden yola çıkarak bu sadeliğin korunması ve devam ettirilmesi amaçlandı. Konsept olarak geçirgen bir yapı hedeflendi. Tasarlanan strüktür Ebuzziya Caddesi üzerinde bölgenin ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde hizmet vermektedir. Etkinlik Noktası alanında her gün farklı etkinlikler düzenlenmesi planlanmıştır. Günlük etkinlik dağılımı aşağıdaki şekildedir.
Bu etkinliklerden yola çıkarak alan içerisinde kütüphane, lokal, atölye zanaatları satış alanı, çocuk oyun alanı, sanat sergisi, çalışma alanları, stantlar, gözlem evi, teraslar, gösteri alanı ve etkinlik balkonu birimleri önerilmiştir. Ayrıca sokak hayvanları için barınaklar önerilerek bu konuya duyarlılık gösterilmiştir.
Alan içerisindeki yıkılacak olan yapının tarihi kilise duvarı ile etkileşimde olduğu düzlem sökülebilir bir örtü ile kaplanıp burada bulunan sokak sanatçılarının görsel çalışmalar yapabileceği boyama duvarı önerilmiştir. Ayrıca yarışma alanı içerisinde bulunan Tarihi Dadyan Ermeni İlköğretim Okulu’na Etkinlik Organizasyon Merkezi işlevi önerilmiştir.