MİMARİ RAPOR
Kent dokusundan bir parça
Yarışmaya sunulan 1000 kişilik şehir merkez camisi tasarımı kentsel dokudan bir parçayı temsil eder. Geleneksel Güneydoğu kenti mekansal örüntüsüne uygun olarak içinde duvarlar, avlular, geçitler, gölgeli boşluklar barındırır. Merkezde yükselen ibadet yapısı saflar yönünde uzamış yatay bir plana sahiptir. Bölgenin kültürüne uygun bir geometrisi vardır.
Cami, kent dokusuna boşlukları, ölçeği ve geçişleri ile entegre olur. Geleneksel mimariden aktarılan mekansal ve yapısal öğeler doku uyumuna katkıda bulunur.
Yer: Urfa
Önerilen çalışma yeri Urfa’dır. İl merkezi çevresinde yeni oluşan ya da yenilenen yerleşim merkezlerinde yer alabilir. Güneydoğu Anadolu geleneksel kent dokuları ve camileri tasarıma kaynak olmuştur.
Veriler ve Kurgu
Yarışma şartnamesinde verilen mekan programı kentsel dokuya direkt entegre ve onun bir parçası olarak tanımlı ve yalıtılmamış bir bütün içerisinde çözülmüştür. Camiyi oluşturan yapı kümesi duvarlarla çevrili, içinden geçitler veren, avlulu, yerel taş malzemeyi türlü yüzeylerinde kullanan, daralan boşluklarda suyun ve gölgenin ferahlık verdiği, tektonik ifadesi belirgin bir bütün halinde ortaya çıkmıştır.
Önerilen caminin mekansal katmanlaşması, içten dışa doğru, şöyledir:
Ana İbadet Mekanı
İbadet mekanı bölgenin geleneğine uygun biçimde ortagonal düzende, kıble duvarına paralel biçimlenmiştir. Kubbe dizisi bu kuvvetli ekseni vurgular. Yapı ana mekana son cemaat yerinin eklenmesi ile bütünsel bir form bulur, ön avluya bağlanır. Son cemaat mahalinin derin revaklı düzeni ışık-gölge kompozisyonu ve nispetleri ile önerilen projenin yalın ancak karakterli bir yüzünü oluşturur.
Ana yapının uzun eksenli düzeni kadınlar mahfilinin asma kat ile mekanın tümüne katılmasına imkan verir. Yapının iki ucunda destek mekanları yer alır. Böylece bu mekanlardaki kullanıcılar ibadet ortamından kopmamış olurlar.
Ana mekanın atmosferi içe dönüktür, gün ışığı alır ve kubbelerin taşıyıcı şebekeler ile kompozisyonu ile karakteri güçlenir. Mihrap kıble duvarının doğal bir parçasıdır. Minber yalın forma sahiptir.
Cami projesinde sunulan tezyinat anlayışı yapının basit geometrisinden kopmaz, tekrarlara dayalıdır, ışığın yüzeylerdeki etkisi sayesinde algılanır.
İç mekanın alt bileşenleri katılaşmış tasarım önermeleri değildir. Kullanıcı tercihi ile bütüne katılmaya uygundur.
Yaşam
Sıcak bir cuma günü, namaz vaktinden önce cami ve çevresi kalabalıktır. Büyükler serin ara avlularda sohbetlere katılır, Kuran kursuna gelen çocukların sesleri duvarlardan yankılanır. Günışığı ibadet mekanına şebekelerin arasından sızarak ulaşır. İçerisi henüz sessizdir.