Başlangıç
Çoğunlukla yarışmaya konu olan proje alanı benzeri kent dokularında ortaya konacak üretimler, gün geçtikçe vasıflarını yavaşça yitiren yapı grupları içinde “o dönem ve o yer için” en ideal çözümleri sağlamak üzerine kuruludur. Bu gerekçe ile tasarlamanın bir yönden bakıldığında uzun vadede kimlik karmaşasını ve bulanıklığını ya da tam tersi bir bakıştan çeşitliliği ve gelişimin izlenebilir yüzünü tanımladığı bir gerçektir. Her bir çözüm kendi doğasından kaynaklanan öne çıkma isteği ve farklı yaklaşımı ile bölge karakterini yavaş yavaş kolaj haline getirir. Bu kolajın nasıl olup da bir mimari tasarımın başlangıç fikri olacağı irdelenerek başlandı. Tasarım neticelendiğinde hem bölgenin karakterine aykırı olmayan bunun için de yakın çevresinden beslenerek oluşturulmuş, hem de buna rağmen yeni bir yüzü ve fikri ortaya koyup zaman içinde gerçekleşecek değişimin sağlıklı başlangıcını yapacak bir yapı oluşturulmaya gayret edildi.
Yöntem
Bölge yapılanmasının genel mimari kalitesini bir anda yükseltemeyeceğimiz bir gerçektir.
Çevre verilerinin projemiz için katkı sağlayabilecek olanları derlendi. İlk bakışta tespit edilenler, dinamik ve spontane kütle hareketleri, yüzeylerin dolu-boş oranları ayrıca halkın aktif kullanım için oluşturduğu yoğunluk idi.
Şu anki çevresine uyumlu, ileride yükselecek yoğunluğa da rahatlatıcı bir etki verebilecek mimari tasarıma gitmek ve genel çevre kalitesinin zaman içinde yükselmesine katkı sağlamak amaçlandı.
Proje alanına yükseklik ve oturum ile ilgili imar verilerini limitlerinde kullanan bir kütle yerleştirildiğinde, içinde bulunduğu bölgenin dinamik, spontane, değişken hacimli yapı karakterine uymayacak, sokak yaklaşımlarında mekana büyük gelen ölçeği ile cüsseli, brüt, tek bir kütle olarak hissedilecek ve sokak algılarını daraltacağından tasarım rotası, etraftaki yapı guruplarının karakterleri ile uyumlu hacimlere sahip bir kütle kompozisyonuna gitmek olarak saptandı. Çevredeki farklı değerleri proje üzerine yansıtırken yeni oluşturacağımız tasarımın bütünlüğünü de korumak gerekiyordu.
Sonuç
Proje alanında kentsel çeşitliliğin devamı, yakın çevredeki yapıların hacim ve yüzeylerinden derlenen küçük ölçekli bileşenlerin birikiminden, proje bütünlüğü ise bu birikimlerin aynı mimari dil ve malzeme ile birlikte kompoze edilmesinden ortaya çıkmaktadır.
6 yorum
Rapordan öğrendiğimize göre ” Meydanla bütünleşme çabası olumlu bulunmakla birlikte, eklektik cephe kurgusu eleştirilmiştir. Kentsel dokuya yapacağı etki tartışmalı bulunmuştur. ”
Kaçmış mı kaçmamış mı biz de bilemedik 🙂
Fikir iyi, sonuç vasat. Çok fazla iyi, yeni ve ilginç fikir var tebrik ederim.
Ben şaka yapmadım, fikir muazzam ama sonuç vasat. Modernist ideoloji bataklığına batmış zihinlerin anlayamaması normal.
Turuncu iz fikri, cephe kararları hepsi anti-modernist tavırlar. Dünyada yani mimarlığı bu zihinler belirleycek.
iyi fikir ve başarılı.
Çok orijinal bir fikir tebrikler…
Özge hanım kusura bakmayın yorumlarım biraz uygunsuz oldu özür dilerim geri alıyorum:)