Nuh Naci Yazgan Üniversitesi Mimarlık bölümü son sınıf öğrencisi Ayben Atıcı tarafından, Yüksek Mimar Ferda Dedeoğlu Bozkurt ve Mimar Sevgi Erkli Dursun yürütücülüğünde tasarlanan şehir kütüphanesi projesi.
Kayseri ili Melikgazi İlçesine bağlı Germir Mahallesi, 2000’li yıllara kadar köy niteliğinde bir yerleşim yeri iken mahalle statüsüne dönüştürülmüş tarihi bir semttir. Şehir merkezine 5 km uzaklıktadır. Kent merkezinin dokusuna oranla tarihi bir doku özelliği sürdürmektedir.
PROJE ARAZİ ANALİZİ
Germir Mahallesinde eski ve yeni binalar bir arada devamlılığını sürdürmektedir. Eski yapılarla beraber sokak dokusunu hissettiren duvarlarda Germir Mahallesi’ni tanımlamaktadır. Duvarlar, sokaklar ve yine eskiden kalma bir kemer proje alan seçiminde yardımcı olan unsurlardan biridir.
Sıkışık bir doku içerisinde, kemer ve duvarlar göz önünde bulundurularak bir vaziyet kurgusu oluşturuldu.
Şehir kütüphanesi projesi, Kayseri Melikgazi ilçesinin Germir Mahallesi özelinde yakın çevreye hizmet vermek üzere tasarlanmış olmakla birlikte genelde Kayseri ve yakın çevrelerine, bu bölgenin insanlarına içeri ile dışarıyı bağlayan bir proje amaçlanmıştır. Kamusal yapıların tasarımındaki en önemli nokta kullanıcıyla yaşayan iç içe mekânlar yaratmaktır. Yalnızca amacı doğrultusunda yapılan yapılar geri kalan zamanda ıssız olmaya mahkûmdur.
Proje alanı seçiminde, 3 sokağın kesişiminde ve kemer ile geçişi olan bir arazi devamlılığını yitirmek üzereydi, bu arazide sokak kurgusunun devamlılığını sağlamak esas alındı. Mimari nitelikleri yüksek çağdaş ve yalın diliyle bu binanın var olan çevre ile bütünleşmesi aynı dili konuşturarak ve kemeri referans noktası alarak bu uyumu sürdürmek istenmiştir.
Tasarım sürecinde en önemli kıstaslar yön, konum ve tasarımı tarifleyen bahçe duvarından kalan bir kemer, kaybolmuş sokaklar ve tarihi olan bir camii olmuştur.
KULLANIM
Kütlenin ana kurgusunun amacı kontrollü ve kontrolsüz alanını ayırmaktır. Oluşan iç bahçelerin kullanım kurgusuna da etkisi olmuştur. Eskiden kalma bahçe duvarını referans alarak girişi tanımlaması ve oradaki kot farkını ve konferans salonunun oluşan sağır cephesini kullanarak bir açık sinema alanı oluşturulmuştur.
Esas olarak gün ışığından yararlanmak hedef iken bunun direk doğrultusunu kırmak cephede etkenlere sebep olmuştur. Batı güneşinden kurtulmak için sağır yüzeyler oluştururken kuzey ışığını kütüphane okuma kısmında ve grup çalışma odalarında sağlıklı bir şekilde kullanılmıştır.