Satın Alma, Beylikdüzü Belediyesi Cemevi ve Kültür Merkezi Yarışması

MİMARİ RAPOR

0. Anadolu Aleviliği; Anadolu’nun ölçeği ve saflığının inancıdır.

1. Tarihsel serüvende Anadolu Aleviliği baskılanmıştır.

2. Bu nedenle ölçeği “köysel”dir.

3. Projede bu iki tespitten hareketle;

3a. Programa dahil her birim (Anadolu köylerinin kompozisyonuna benzer) kütlesel ve yaşayış olarak dışardan algılanır tekillikte düşünüldü.

3b. Her bir birim baskılanmışlıktan gelen içe dönüklüğüne karşıt şeffaflaştırıldı.

4. Cenaze, kurban, aşevi, cem meydanı, derslikler, okuma salonu, idari ofisler iç içe yapyakınlaştırıdı.

5. Köy ölçek ve yerleşim kompozisyonuna bakılarak, açık-yarı açık/ dar-geniş/ uzun-kısa geçit ve avlularla tekil bir örtü/gök altında şeffaf-sade bir hayat kurgulandı.

6. Kent ölçeğine ait kültür merkezi programındaki büyük m²’lik konferans salonu ve otopark, teknik merkez ve sığınak alt kota alındı ve peyzajda tasarlanan açık amfi ile dışa açıldı.

7. Konferans salonu ile açık amfi ortak bir sahne ile birlikte çalıştırıldı. Ki bu ortak sahne “kırklar meydanı”dır.

8. Peyzaj, park, spor alanı, otopark ve cenaze alanı, birleştirici eğrilerle bir araya getirildi.

9. Cem evi bütününe girişi üstüne yerleştirilen derslikle alçaltıldı. Bu Alevilikteki mütevaziliğin imgesi olan “eşik”in karşılığıdır.

10. Cem Meydanı sema ayinine uygun olarak “yönsüz” bir dairesel iç çeperle tariflendi. Ki bu çeper, cem dışında raylı panellerin hareketi ile 270 derece açılabilir olarak tasarlandı. Böylece cem meydanı tümüyle şeffaf kare bir mekana dönüştürülür. İç dairesel çeper ile dış şeffaf çeper arasındaki ara zon; ayakkabılık, şadırvan ve bekleme eylemleri için düşünüldü. Bu ara zonda ahşap döşeme kaplaması varken sema meydanında tekstil düşünüldü. Bu iki döşemeyi 10 adet kayar panelin rayları ile ayrıştırıldı.

11. Cem meydanına dair kavramlardan biri olan “fiktif düşey eksen”, iç dairesel çepere doğru inen beyaz bir silindirik çeperle vurgulandı. Tepedeki kafes kirişler açıkta bırakılarak tüm bu simgesellik içinde yapısallığın okunması amaçlandı. Aşağı doğru sarkan silindirik gök, alttaki hareketli panellerin üst raylarını barındırırken; bu çeperi yıkayan yapay aydınlatma elemanlarını da içerdi.

12. Cem salonu, aşevi, okuma salonu(üstünde muhabbet salonu) dörtlüsü aralarındaki avluya yerleştirilen bir havuz/kevser havuzu imgesi ve ağaç/hayat ağacı imgesi ile simgesel ve yaşantı olarak zenginleştirildi.

13. Otopark programı; personel otoparkı hariç daha az inşa ve enerji tüketimi nedeniyle spor parselinin en yüksek ve en alçak kotlarında, parsel içindeki yerleşimle 1,5/2 m’lik kot farkı yaparak konumlandırıldı. Böylece daha hızlı ve daha ekonomik/olağan çözüm önerildi.

14. Tüm birimleri çevreleyen pergola sistemi ile güneş kontrolü sağlandığı gibi, cem evi ve kültür merkezinin kentsel ölçekteki imgesi de bu yolla etüd edildi ve tasarlandı.

Etiketler

2 yorum

  • erol-kalmaz says:

    JÜRİ RAPORU:
    Satın Alma, 25 sıra numaralı proje:

    Tasarımın genel dili ve varmak istediği sonuç tereddüt ile oluşturulmuştur. Bir yandan park ve
    spor alanını peyzaj ile toparlama girişimi, öte yandan cemevinin ilişki ve ilişkisizlik boyutu, yapı
    üzerinde süreklilik kurma girişimleri düşünülmüş karmaşık hali bu tereddütleri pekiştirmektedir.

    Her tür bulanıklığa, müphemliğe olumlu ve olumsuz yanlarına rağmen; tasarımın kendine
    münhasır dil, sunuş, çalışma metodu, incelik ve hassasiyetleri,görünmez noktalardaki bazen
    gereksiz detay ve zorlamalarıyla birlikte, kendi özelinde kurduğu toplam dünya olumlu
    bulunmuştur. Jüri, projenin yetkin bir sonuca ulaşamadığı konusunda hemfikir olmasına rağmen,
    buradaki alternatif düşünme ve çalışma metodlarının desteklenmesi gerektiğini düşünüyor. Bu
    gerekçeyle proje satın alma ödülüne layık görülmüştür.

  • ali-baran says:

    Butun Cem Evi projelerinde oldugu gibi, oncellikle Alevi Kulturu’nun yansiltilmasi anlamindan yeterince yaratici olunmamis. Yapilarin bir birleriyle hic bir anlamda iliskileri olmamasinin yani sira, ruhani derecede insani etkileyecek bir tasarim goremiyorum. Tasarim acisindan bakilinca, kotu denilmeyecek bir proje, fakat Cem Evi tasarimi gibi bir firsati, hatta tarihe gecebilecek, yaratici fikirlerle cikip, Alevi kulturunun yansiltilabilmesi varken, bu firsati butun tasarimcilarin ellerinden kacirdigini dusunuyorum.

Bir yanıt yazın