Shou County Kültür ve Sanat Merkezi, kentin yerel mimarisinden esinle Studio Zhu-Pei tarafından tasarlanmış.
Shou, Çin Anhui Eyaletinin merkezinde, Huai Nehri’nin güney kıyısında yer alıyor.
Shou’nun eski kent merkezi kabaca kare şeklinde, duvarların dışa bakan yanları yükseltilmiş bir taş temelin üzerinde tuğla ile kaplanmış, çarpık toprak duvarlarla çevrili. Duvarın tamamı, alttaki taş katmanların yerine tam olarak oturmasını sağlamak için hafifçe içe doğru eğimli.
Shou County Kültür ve Sanat Merkezi, eski kentin 1-2 kilometre güneydoğusunda, boş, düz tarım arazileri olan yeni bir bölgede inşa edilmiş. Arsanın etrafında birçok, yeni, yüksek, yerel mimariyi yansıtmayan jenerik bina bulunuyor. Proje sahasının kolaylığı ve ilçe yönetiminin belirli tasarım gereksinimlerinde ısrar etmemesi Zhu Pei’ye çok sayıda yaratıcı özellik sunma fırsatı vermiş. İlçe yönetiminin Pei’den tek isteği projenin “hızlı bir şekilde inşa edilmesi ve gelecek yıl tamamlanması” olmuş.
Çin’deki kültür ve sanat merkezlerinin birçoğu Sovyetler Birliği’nin etkisi altında 1950’ler ve 1970’ler arasında inşa edilmiş. Günümüzdeki kültür merkezleri ise kültürel faaliyetler için kentsel kamusal alan yaratmak da dahil olmak üzere bir dizi yeni olasılık ile donatılmışlar. Shou County Kültür ve Sanat Merkezi, sadece varolan ancak deneyimlenemeyen güzel bir heykelin aksine keşfetmek ve deneyimlemek için tasarlanmış. Binanın programında bir sanat galerisi, kültür merkezi, kütüphane ve arşiv yer alıyor.
Zhu Pei, eski konutları ve kalıntıları gözlemleyerek, atalarının modern teknolojiler olmadan, doğanın temel gücü ile aktif inşaat arasında nasıl bir denge aradığını belirleyerek Shou’nun kültürel kökenlerini araştırmış. Eski şehirdeki binalar bolca ilham kaynağı olmuş. Dikey avlulu evlerin içe dönük yaşam kalıpları, evleri birbirine bağlayan her yöne uzanan dar şeritler, yerel yaşam biçimini yansıtıyor ve yerel iklim koşulları için doğru yapım kurallarına işaret ediyor. Zhu Pei, gözlemlediği bu yerel ve mekânsal deneyimi Shou County Kültür ve Sanat Merkezi’nde yeniden tasarlamış.
Farklı boyutlarda birden fazla avlu, nispeten kapalı bir dikdörtgen bloğa yerleştirilmiş. Avlular, güneş ve yağmurdan korunan, dalgalı bir yürüyüş yolu ile bağlanıyor. Ana girişteki geniş ön bahçe, tipik Shou konutlarındaki tang wu (merkezi oda)’yu temsil eden bir kamu meydanı oluştururken, arka bahçe yerel halk evlerinin arka bahçesine benziyor. Binanın her bölümünde iki veya üç iç avlu var. Ön bahçeden giren ziyaretçiler kesintiye uğratmadan tüm iç avlularda dolaşabiliyorlar. Döngüsel yol boyunca yürürken, ziyaretçiler zaman zaman kendilerini birinci, ikinci veya üçüncü katta bulabiliyorlar. Mekandaki öngörülemez ışık ve gölge oyunları ziyaretçileri sürekli şaşırtıyor ve geleneksel Çin mimarisinin “gizleme, nefes alma, besleme ve dolaşma” ilkeleriyle ifade edilen sanatsal ruhunu hissetmelerine izin veriyor.