T.C. Sağlık Bakanlığı bünyesinde oluşturulan Koronavirüs Bilim Kurulu’nun önerileri ve yarışmacılardan yazılı olarak ulaşan talepler doğrultusunda yarışmanın teslim tarihi 15 Haziran 2020 olmuştur.
YARIŞMANIN AMACI
“İstanbul Senin, Haliç Kıyıları Tasarım Yarışması”nın amacı, yarışma alanındaki güncel ihtiyaçlar, beklentiler ve imkanlar doğrultusunda, ekolojik, özgün ve nitelikli çevresel yaklaşımların, işlevsel ve yenilikçi çözümler öneren; doğaya saygılı, sürdürülebilir, çağdaş bir çevre ve mimari anlayışı ortaya koyan, proje ve müelliflerin belirlenmesidir. Bu kapsamda yarışmanın ana hedefi, güzel sanatların teşviki, ilgili mesleklerin gelişmesi, mesleki etik değerlerin pekişmesi ve katılımcıların uluslararası rekabet gücü kazanmalarına uygun ortamın sağlanmasıdır.
Marmara Denizi, Haliç ve Boğaz, sahip olduğu doğal, kültürel ve tarihi değerleri ile dünyanın en özellikli kentlerinden biri olan İstanbul’un kimliğini belirleyen doğal su kaynaklarıdır. Haliç, İstanbul’un yapısal coğrafyasında sosyal, kültürel ve fiziki anlamda çok önemli bir oluşumdur.
İlk çağlardan başlayan, Roma Dönemi ve Bizans Dönemi ile gelişen, Osmanlı’dan günümüze kadar ulaşan çok zengin ve değerli bir geçmişe sahip olan Haliç, bulundurduğu anıtsal mimari yapılar ve geleneksel doku ile İstanbul şehri için çok önemli bir tarihi merkez durumundadır. Marmara Denizi’nin kara parçasına girmesiyle oluşan Haliç (Altın Boynuz), hem jeolojik yapısı sebebiyle hem de coğrafi konumu itibariyle tarih boyunca önemli bir kentsel yerleşim yeri olmuştur. 1900’lü yıllardan sonra sanayi faaliyetinin Haliç’te yer almasıyla beraber yapılaşma formu değişen ve sanayi atıkları yüzünden kirlenmeye başlayan Haliç, 1980’li yıllarda alınan kararla sanayi alanlarından temizlenmeye başlanmıştır. Bugün, ticaret, kamu hizmetleri, eğitim hizmetlerinin ve rekreasyon alanlarının yoğun olarak bulunduğu Haliç coğrafi mekânı, sahip olduğu tarihi, arkeolojik, kültürel ve doğal değerleri nedeniyle önemli bir turizm potansiyeli barındırmaktadır.
Çeşitli müdahaleler sonunda, kentlinin Haliç kıyılarıyla temasının kesilmiş olması, Haliç kıyı park projelerinde yaya sirkülasyon devamlılığın olmaması, yeni inşa edilen Eminönü-Alibeyköy tramvay hattı ile açık ve yeşil alanların daralması, İstanbul’un imaj öğeleri bakımından en zengin bölgelerinden biri olan Haliç Bölgesi’nin tanımsız rekreasyon alanlarıyla yeşil alan sisteminin kimliksizleştirilmesi, alanın başlıca sorunlarını oluşturmaktadır. Bir yandan bu sorunları gidermek üzere çözümler geliştirirken, diğer yandan yarışma alanının hem İstanbul kent bütünündeki, hem de İstanbul yeşil alan sistemi içerisinde bir omurga oluşturan rekreasyon alanları içindeki yeri dikkate alınarak bütüncül şekilde ele alınması büyük önem taşımaktadır.
Yarışma sonucunda Haliç kıyıları ve etkileşim alanı, İstanbul’un yeşil alan stratejilerine katkı sağlayan, mavi yeşil altyapı sistemleri ile ilişkilendirilmiş, sürdürülebilir, sağlıklı yeşil alanlar tasarlanarak; kültür, sanat, rekreasyon ve turizm faaliyetleri ile zenginleştirilen, kullanıcılar için nitelikli rekreasyon deneyimleri sunması amacıyla çekim merkezi oluşturulması hedeflenmektedir.
YARIŞMANIN TÜRÜ ve ŞEKLİ
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 23. maddesi ile Mimarlık, Peyzaj Mimarlığı, Mühendislik, Kentsel Tasarım Projeleri, Şehir ve Bölge Planlama ve Güzel Sanat Eserleri Yarışmaları Yönetmeliği doğrultusunda açılan yarışma; ön seçimli ulusal, ortakçıl yarışmadır.
YARIŞMANIN YERİ ve KONUSU
Yarışma konusu alan; İstanbul İli, Fatih, Eyüpsultan ve Beyoğlu ilçelerini kapsayan Galata Köprüsü ile Alibeyköy Cep Otogarı arasında kalan ve 3135000 m 2 olarak belirlenen Haliç kıyı bandıdır. (Ek-2: Alan sınırını gösteren harita) Haliç adaları çalışmaya konu değildir. Yarışma alanı, 7 bölge olarak çalışılacaktır.
İDARENİN İLETİŞİM BİLGİLERİ
Yarışmayı Açan Kurum: İBB Park, Bahçe ve Yeşil Alanlar Daire Başkanlığı
Adres: İBB Kasımpaşa Ek Hizmet Binası, Hacıahmet Mahallesi Muhsin Yazıcıoğlu Cad. No : 1 34440 Kasımpaşa Beyoğlu / İSTANBUL
E-posta: halicyarismasi@ibb.gov.tr
Web: yesil.istanbul/halic
YARIŞMA AŞAMASINDA İSTENECEKLER
YARIŞMA TAKVİMİ
YER GÖRME
Yer görmek zorunludur. Yer görme gezisine müelliflerden birinin katılması gereklidir.
JÜRİ ÜYELERİNİN VE RAPORTÖRLERİN İSİMLERİ
Danışman Jüri Üyeleri
Asli Jüri Üyeleri
Yedek Jüri Üyeleri
Raportörler
Raportör Yardımcıları
ÖN SEÇİME BAŞVURU İÇİN SON TARİH
Ön seçim için başvurular posta veya kargo yoluyla en geç yarışma takviminde belirtilen “Ön Seçime Başvuru için Son Tarih” olarak belirtilen günde, saat 17:00’ye kadar idarenin adresine ulaşmış olmalıdır. Elden teslim kabul edilmeyecektir. Posta veya kargodan kaynaklanan gecikmelerden yarışmayı açan idare sorumlu değildir.
ÖDÜLLER VE ÖDEME ŞEKLİ
7 alanın her birisi için aşağıdaki ödüller ayrı ayrı verilecektir.
Jüri değerlendirme sonuçlarının ilanından sonra, yukarıda yazılı ödül ve mansiyon tutarları, 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu’nun 29. maddesine göre, yarışmacılara en geç 30 gün içinde net olarak ödenecektir.
ÖN SEÇİME BAŞVURACAKLARIN UYMAKLA ZORUNLU OLDUĞU ESASLAR
Aşağıda belirtilen hususlara uymayan başvurular jüri kararı ile tutanağa geçirilmek şartıyla yarışmadan çıkarılır:
Ön seçim şartnamesinin “Ön Seçime Katılacaklarda Aranacak Koşullar” başlığında tanımlanan gereklilikleri sağlamayan başvurular.
ÖN SEÇİME KATILACAKLARDA ARANACAK KOŞULLAR
ŞARTNAME BEDELİ’NİN ÖDENECEĞİ BANKA BİLGİLERİ
Şartname bedeli 100 TL (Yüz Türk Lirası) olup, TC Kimlik Numarası-Haliç Yarışması Şartname Bedeli ibaresi ile TR83 0001 5001 5800 7294 5440 45 numaralı Vakıflar Bankası hesabına yatırılacaktır. Şartname bedelinin yatırıldığına dair alındı makbuzunun yarışmanın e-posta adresine yarışmacı ismi (ekip başı) ve iletişim bilgileri ile birlikte gönderilmesi gereklidir.
ÖN SEÇİM DEĞERLENDİRME KRİTERLERİ
Jüri, bu şartnameye konu tasarım problemini çözmeleri için farklı iş deneyimleri ve hassasiyetleri olan, tanımlanan problem için “yer” ile bağlantılı yaratıcı ve özgün fikirler üretebilecek, kamu yararı konusuna heyecanla bakacak ve/veya profesyonel ölçekte meslek pratiği yürüten, tanımlanan tasarım problemini çözümlerken, tasarım ortamına teşvik edici katkı sunabilecek 7 alanın her biri için 6 (altı) tasarımcı ekibi seçecektir.
Bu seçim aşağıda yer alan kıstaslara göre yapılacaktır:
Ön seçime başvuracak yarışmacıların yukarıdaki koşullardan bir ya da birden çoğunu sağlaması gözetilecektir.
KİMLİK DOSYASI
PORTFOLYO (A3 kitapçık)
NİYET MEKTUBU
Yarışmacılar, yarışmaya neden katılmak istediklerini ve alana dair düşüncelerini/yaklaşımlarını anlatan bir metin hazırlamalıdır (En fazla 500 kelime).
ÖN SEÇİM ŞARTNAMESİ ÖDEME BELGESİ
Ön seçime başvuru yapabilmek için gereken ücretin yatırıldığına ilişkin makbuz.
DİJİTAL OLARAK TESLİM EDİLECEK BELGELER
Ön seçime katılacaklardan istenen belgelerde yer alan “Portfolyo” (pdf formatında) ve “Niyet Mektubu” ayrıca taşınabilir bellek (USB) ortamında teslim edilecektir. Portfolyolar 500 MB’ı geçmemelidir.
İdare, mimarlık ve mühendislik proje ve mesleki kontrollük hizmetlerini bu şartname ve ekleri hükümlerine göre yarışmada birinci ödülü kazanan proje sahibine, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 22. maddesi (b) bendi esasları gereğince doğrudan temin usulüne göre yaptıracaktır. Mimarlık ve mühendislik projeleri fiyatlarının hesaplanmasında ilgili yapı sınıfı dikkate alınacaktır: Proje ücretleri hesabı Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Mimarlık ve Mühendislik Hizmetleri Şartnamesi ’ne göre yapılır. Proje ücretinin hesabında sözleşme yılı yapı yaklaşık birim maliyetleri ve birinci ödülü kazanan projenin inşaat alanı hesaba esas alınır. Mesleki kontrollük hizmeti ücreti, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Mimarlık ve Mühendislik Hizmetleri Şartnamesi esaslarına göre bu şartnamede belirtilen Mimarlık ve Mühendislik Hizmetleri yapı sınıfları üzerinden hesaplanacaktır. Şehir planlama alanına giren işler, TMMOB Şehir Plancıları Odası Şehircilik hizmetleri ücret tarifesine göre hesaplanacaktır. Açık alan düzenlemelerinde alınacak peyzaj mimarlığı hizmeti ücretinin hesabı; Peyzaj Mimarları Odası “Proje Hizmetleri Asgari Ücret Yönetmeliği” ile tariflenen 5. sınıf Kent Parkı esas alınarak yapılacaktır. Ücret hesabına esas alan, yarışma alanının toplamından, kazanan projedeki yapıların (kapalı ve yarı açık) zemine oturduğu alan çıkarıldıktan sonraki alandır. Mimarlık, mühendislik, peyzaj, alt yapı (proje ve ihale dosyası düzenlenmesi–PİD) hizmetlerine teknik şartnameler hazırlanması dâhildir. Çevre altyapı (kirli su, temiz su, yağmur suyu, elektrik, aydınlatma vb.) hizmetleri (PİD) ücreti takdiren belirlenerek, idare tarafından diğer hizmet bedellerine eklenir. Aydınlatma projeleri için, aydınlatma tasarımcısı mimara danışmanlık yapacaktır. Aydınlatma hizmet bedeli takdiren belirlenecek ve idare tarafından diğer hizmet bedellerine eklenecektir. Gerekli görülmesi halinde geoteknik proje hizmeti idare tarafından talep edilebilir. Bu durumda hizmet bedeli takdiren belirlenir. Gerekli görülmesi halinde jüri, Mimarlık, Peyzaj Mimarlığı, Mühendislik, Kentsel Tasarım Projeleri, Şehir ve Bölge Planlama ve Güzel Sanat Eserleri Yarışmaları Yönetmeliği’nin 31. Maddesi uyarınca, yarışmanın sonucunda 1. Ödül’ü kazanan proje için tavsiyelerde bulunabilir ve ardından bu projenin müellifi ile görüşme yapmak isteyebilir.
ANLAŞMAZLIKLARIN ÇÖZÜLME ŞEKLİ ve YERİ
Yarışma sonuçlarının ilanından sözleşmenin imzalanmasına kadar geçecek süre içinde İdare ile yarışmacı arasında doğabilecek anlaşmazlıklar, önce jüri hakemliğinde, anlaşma sağlanamaması halinde İstanbul Mahkemeleri’nde çözümlenecektir.
Yarışma Alanı
25 yorum
Böylesi büyük bir alan/bölgeyi tek seferde tasarlamak/projelendirmek yanlış değil mi? Hadi doğru diyelim, ödüller çok düşük değil mi?
“Yarışma alanı, 7 bölge olarak çalışılacaktır.”
“7 alanın her birisi için aşağıdaki ödüller ayrı ayrı verilecektir.”
1. Ödül: 50.000 TL
2. Ödül: 30.000 TL
3. Ödül: 20.000 TL
1. Mansiyon 15.000 TL
2. Mansiyon 15.000 TL
3. Mansiyon 15.000 TL
Ömer Bey zorunlu yer gezisi tarihinde yurtdışında olacağımdan katılmam mümkün değil fakat bölgede birçok çalışma yaptım ve iyi tanıyorum.Tek katılacağımdan bu bir engel teşkil eder mi bunu öğrenmek istiyorum. Bilgilendirme yaparsanız sevirim.
Merhaba,
Yarışma raportörlüğüne e-posta ile sorabilirsiniz, benim herhangi bir ek rolüm yok.
Bir şey kaçırdım mi diye 2 kere dikkalice okudum ama en önemli satrı hızlı geçtim 🙂 özür dilerim.
Rica ederim. İyi çalışmalar.
Link çalışmıyor.
Merhabalar,
Başvuru ekiplerinde mezun meslek çalışanlarının yanında öğrenciler de bulunabilir mi ?
Merhabalar iyi günler;
Ön seçim kriterlerinde yer alan kıstaslarda yer alan
(K6) Ortakçıl ekip oluşturulması ve diğer danışmanlık alanlarından faydalanmak
Demek istediğinizi tam olarak açabilir misiniz acaba?
Ortakçıl kılçıksız olsun demek. Yani Haliç’i asıl jeologlar falan bilir ama Mimara salça olmasınlar mealinde.
Hem bu yarışma özelinde hem de genel olarak öğrenci soruları ile ilgili cevap her zaman aynı: Öğrenciler yarışmalarda müellif olamazlar, çünkü müellifler ilgili meslek odasının üyelerinden birisi olur. Üye olmak için de ilgili odalar diploma isterler.
Bence olsunlar Ömer Yılmaz Üründülleri olursun. Altyapıdan yetiştirirsin yarışma kazandıracaklarınızı. Kollektif futbol
Merhaba, 7 farklı bölgenin sınırlarını gösteren bir harita yarışmacılarla nasıl paylaşılacak?
Yarışmayı, web sitenizde ön plana çıkarmak ne kadar etik? 20 Ocak 2020 tarihinde açıklanan yarışmayı 04.02.2020 tarihinde anasayfada 1. haber olarak görüyoruz. Arkitera destekli yarışma olmasıyla alakası var mı bunun acaba?
Merhaba,
Kurum olarak destek verdiğimiz bir yarışma değil, her yarışmaya eşit öncelik tanıyoruz. Yarışmanın süreci ne kadar uzun görünse de ön seçimli bir yarışma bu tarih yaklaşıyor. Başvuracak kişilerin kafa karışıklığı yaşamaması için buna dikkat çekmek istedik.
Bir web sitesinde neyin öne çıkacağına kim neden karar veriyor, hangi hakla yorum yapıyor. İnsan gerçekten hayret ediyor.
Web sitenizin yorum yapma bölümü olduğu için, bu hakla yorum yapıyorum. İsterseniz bu yorumu da admin olarak silebilirsiniz. Neyin öne çıkacağına belli algoritmalar değil, siz karar veriyorsunuz anlaşılan. Bizim karar vermediğimiz kesin. Faydalı bir yarışma olmasını dilerim. İyi günler
“İsterseniz silebilirsiniz” zulümü 20 yıldır devam ediyor. Bu sürede tek mesaj da silinmedi bildiğim kadarıyla. Ben “admin” değilim o da ayrı. Yoruma yorum yazılınca hemen böyle en mesnetsiz yerlerden tutuluyor nedense.
Sorum halen geçerli: Bu web sitesinin ana sayfasında ne çıkacağı konusunda ne gibi bir söz hakkınız var? “Belli algoritmalar” nedir mesela? Siz neden karar verebileceğinizi düşünüyorsunuz ki! Aklım almıyor bunları…
Söz hakkım olduğunu hiçbir yerde iddia etmedim. Sadece eleştiri yapıyorum. İyi yarışmalar.
Eğrisel çıkışlara gerek var mıydı?
3D çağındayız, Dijital teslim, Dijital jüri, Dijital Kolokyum.
Merhaba, Twitter’dan sorduğum soruyu tartışmayı burada derinleştirebiliriz beklentisi ile aynen buraya da ekliyorum:
Dijital teslim olsa:
A- Belediye mi basacak?
B- Jüri dijital mi inceleyecek?
Jürinin dijital incelemesi iyi olur. 200 küsür katılımlı bir yarışma olsaydı aynı şey önerilebilir miydi bilemiyorum fakat bu yarışmanın yapısı gereği 7 bölgede 6şar proje varken, her alt bölge için sadece 6 teslimi kıyaslıyor olacak jüri. Çok yapılabilir geliyor. Bir de bu bir tercihten ziyade içinde bulunduğumuz koşuldan ötürü biraz zorunluluk. Ortalıkta böylesi bir salgın varken kim çıktıları alıp, paketletip kargoya verecek, bence teslimin ötelenmesinden daha da elzem bir konu bu baskı alma süreci. 10 gündür evden bile çıkmadığımız düşünülürse çıktı almaya gitmek çok riskli görünüyor.
Konuşmanın iki kişi arasında kalmaması adına (yeterli bilgiye sahip olmadığımız kanısına vararak) bu platformda gündeme getirmeyi ”derinleşmesi” açısından daha uygun gördüm. Bu konuda bir deneyimim bulunmamakla birlikte nacizane fikrim şu şekilde; 1. ve 2. tur için projelerin A3 baskıları ile inceleme gerçekleştirilebilir. 3. tur için dijital destek sağlanıp son tur projeleri belirlenir ve bu projelerin baskıları alınarak (belediye tarafından ve gerekirse yarışmacılar çıktı parası da yollayabilirler) ödül grubu ve sıralaması belirlenir. Hem içinde bulunduğumuz dönemde katılımcılar, raportörler ve jüri sağlığı için bir nebze daha az riskli bir süreç geçirilir, hem de onlarca yüzlerce baskı ve fotoblok çöp olmaktan kurtulur. Tabi ki bu konuda deneyimli kişilerin fikri daha büyük bir önem arz etmektedir.
Jüri çalışmaları konusundaki tecrübelerim sonrasında şunları aktarmak isterim:
Bir jüri değerlendirme çalışması konsantre bir toplantılar silsilesidir. İdarenin daha önceki hazırlıkları, jürinin hazırlık çalışmaları için yaptığı toplantıların niteliği ve niceliği, soru- yanıt toplantısının yapılmış olması ve jüri hazırlığı için yapılan çalışmalar sondaki bu toplantının niteliğini de yarışma sonuçlarını da rapor ve tutanakların düzeyini dolayısıyla seçimin olabilen en olgun kıvamına gelmesini de destekler ve/veya belirler.
Jüri değerlendirmeleri yönetmeliklerle tanımlanmıştır. Bu tanım yönetmeliği hazırlayanların belli bir birikimi sonrasında yapılmış olsa gerekir ki oldukça iyidir, buna göre çalışma şöyle yürür:
– Jüri üyeleri projeleri belirli süre bireysel olarak değerlendirirler.
– İlk eleme turunda elenmek için oy birliği gerekir yani 1 olumlu oy bir üst tura çıkmak için yeterlidir.
– Sonraki turlarda projeler sürekli tartışılarak güçsüz olanlar geride bırakılır ve sonuca gidilir.
Tüm bu değerlendirme süreci jürinin projeleri içselleştirmesi ile ilgilidir. Jüri ve İdare değerlendirme sürecini ne kadar ciddiye alır ve üzerinde titizlikle durursa o kadar sorunsuz (hiçbir seçim herkesi memnun etmez zaten hepsi subjektiftir de.) sonuçlar elde edilir.
Dijital teslim ve değerlendirme meselesine gelelim. Dijital teslim ilk defa Bandırma Yarışması’nda kullanıldı ve sistem hiç sorunsuz yürüdü, şimdi de Taksim Yarışması’nda kullanılıyor. Ancak bu yarışmalarda dijital teslim istenmesinin temel nedeni uluslararası katılımcı projelerinin gümrüklerde takılması (daha önce bu konuda yaşanmış olumsuz tecrübeler var). Ulusal katılımlı yarışmalarda baskı alındıktan sonra bunu yarışmacının alması her açıdan daha doğru. Kaldı ki çoğu yarışmada zaten maket de isteniyor. Maket istenmesinin tartışması ise bu cevabın konusu değil.
Jürinin dijital değerlendirme yapabilmesini ben de isterdim. Bunu bir iki yarışmada jürilere önerdim, tartıştık ancak hiç kimse ikna olmadı. Yarışma jürilerinde görev alan ve sürecin tartışmalarla nasıl olgunlaştırılabildiğini gören hiç kimsenin de kolay kolay ikna olacağını düşünmüyorum (ben dahil).
Şimdilik bu kadar, gerekirse ekleme yaparım.